OnderwaterboorinstallatieSmit Salvage loopt wereldwijd voorop als het gaat om het bergen van schepen en scheepswrakken. Voor één van de technieken waarmee Smit wrakken naar de oppervlakte haalt, wordt gebruik gemaakt van bolders. Deze worden bevestigd dóór de scheepsromp om daar te dienen als bevestigingspunt voor de kabels waarmee het wrak moet worden gelicht. Voor een solide bevestiging van de hijsbolders, wordt een gat geboord in de romp van het wrak. Voor dit doeleinde is de Maropol International benaderd met de vraag om een oplossing te bedenken die het werken onder water makkelijker en veiliger maakt. In samenwerking met TMS is een boorinstallatie ontwikkeld die op elke diepte tot 50 meter veilig, stabiel en handelbaar is. Het resultaat is een boorinstallatie waarvan de stabiliteit met behulp van lucht instelbaar is. De kern van de installatie is een computergestuurd 3D gefreesd blok schuim met daaromheen een versteviging van RVS en een waterbestendige laag polyester. De installatie is afgewerkt met een elastische en stootvaste coating ter bescherming tijdens transporthandelingen. Na een uitgebreide test is inmiddels de eerste boorinstallatie naar volle tevredenheid in gebruik genomen. |
Boeien en drijvers: gerecycled en tweedehandsVolg Maropol International![]() |